W naszej szkole w dniach 29 września – 3 października 2025 roku odbył się wyjątkowy tydzień poświęcony tematyce przeciwdziałania przemocy rówieśniczej oraz budowania pozytywnych relacji. W wydarzeniu wzięli udział wszyscy uczniowie klas I–VIII, a jego celem było uświadamianie dzieciom i młodzieży, jak ważny jest wzajemny szacunek, empatia oraz umiejętność rozwiązywania konfliktów.
Cichy przyjaciel
Już pierwszego dnia uczniowie losowali swojego „Cichego Przyjaciela”. Przez cały tydzień starali się być dla niego szczególnie życzliwi – pomagali, zostawiali miłe karteczki, wspierali w codziennych obowiązkach. Na kolejnej godzinie wychowawczej uczniowie próbowali odgadnąć, kto pełnił wobec nich tę rolę. Ćwiczenie wywołało wiele radości, uśmiechów, a czasem także wzruszeń.
Film o relacjach
W piątek uczniowie poszczególnych klas obejrzeli filmy, bajki lub wysłuchali opowieści związanych z tematyką przyjaźni i budowania relacji. Po seansie odbywały się rozmowy, które pozwalały jeszcze lepiej zrozumieć przesłanie płynące z historii i odnieść je do codziennych doświadczeń.
Kąciki tematyczne
Ogromnym zainteresowaniem cieszyła się także praca nad kącikami tematycznymi, które zostały przygotowane przez poszczególne klasy:
- Klasy I–II: Kącik technik radzenia sobie w trudnych emocjach
- Klasy III–IV: Kącik relaksacji – jak chronić mózg przed stresem
- Klasy V–VI: Kącik komunikacji i rozwiązywania konfliktów
- Klasy VII–VIII: Kącik bezpiecznego internetu (ze szczególnym uwzględnieniem cyberprzemocy, hejtu i zasad netykiety)
Kąciki wzbogacone zostały o kolorowe dekoracje, plakaty, hasła oraz materiały edukacyjne. Każda klasa mogła odwiedzić przygotowane przestrzenie i dowiedzieć się więcej o tym, jak dbać o relacje, radzić sobie ze stresem, unikać przemocy i bezpiecznie korzystać z internetu.
Szkolenie dla nauczycieli
W ramach tygodnia odbyło się także szkolenie online dla nauczycieli pt. „Przeciwdziałanie przemocy, dyskryminacji i nierównościom”. Spotkanie poprowadziła pani Patrycja Pochwatka, a jego celem było pogłębienie wiedzy kadry pedagogicznej w zakresie budowania bezpiecznej i przyjaznej szkoły, reagowania na przejawy przemocy i wspierania uczniów.
Zajęcia dla przedszkolaków
Najmłodsze dzieci uczestniczyły w specjalnych zajęciach pt. „Metafora serduszka”, prowadzonych przez pedagoga szkolnego. Spotkanie miało na celu wspomaganie rozwoju wspierających kompetencji społecznych: wrażliwości na zachowania innych, umiejętności rozpoznawania gestów życzliwych i nieżyczliwych oraz odpowiedniego reagowania w trudnych sytuacjach. Dzięki zajęciom przedszkolaki uczyły się, jak wspólnie budować życzliwy i wspierający klimat w grupie.
Gazetka informacyjna
Na szkolnych korytarzach pojawiła się również gazetka informacyjna skierowana do uczniów i rodziców. Zawierała ona najważniejsze informacje związane z obchodzonym tygodniem, list od Ministerstwa Edukacji, a także wskazówki, gdzie można szukać pomocy w sytuacjach trudnych i kryzysowych.
Wspólne doświadczenie
Cały tydzień stał się okazją do refleksji, ale też dobrej zabawy i integracji. Uczniowie mieli szansę przekonać się, że małe gesty życzliwości mogą budować wielkie rzeczy, a wspólne działania pomagają tworzyć w szkole atmosferę szacunku, bezpieczeństwa i wzajemnej pomocy.