Od roku szkolnego 2019/2020 do 2021/2022 prowadzono innowację pedagogiczną „Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego”, w oddziale przedszkolnym dzieci cztero, pięcioletnich.
O wyborze prowadzenia tej, a nie innej stymulacji zaważyły trudności z jakimi zmagają się młodsze dzieci (w wieku przedszkolnym), którzy napotykają na pierwsze, lecz nasilone trudności w nauce, pomimo inteligencji w normie, dobrze funkcjonujących narządów zmysłów i właściwej opiece dydaktycznej i wychowawczej prezentują cechy zaburzeń z „ryzyka dysleksji”. Wprowadzenie takiego rodzaju wsparcia do szkoły wynikała z moich wieloletnich obserwacji. Mianowicie od kilku lat można było dostrzec zwiększającą się liczbę dzieci rozpoczynających przygodę z edukacją w przedszkolu z trudnościami z ryzyka dysleksji.
Głównym celem innowacji była nauka czytania prostych tekstów techniką symultaniczno-sekwencyjną. Podczas zajęć wykorzystywane były wczesne stymulacje, które miały charakter trwały i wywierają ogromny wpływ na postawy i zachowania ucznia a odpowiednio dobrana metoda czytania, jako stymulacja rozwoju językowego dziecka, wspomaga jego ogólny rozwój. Innowacja zawierała propozycje ćwiczeń ogólnorozwojowych (poznawczych) i językowych dzieci.
Zajęcia prowadzone były w blokach tematycznych (JESIEŃ, ZIMA, WIOSNA, LATO) z wykorzystaniem wielu metod aktywizujących. Wszystkie wykorzystywane pomoce dydaktyczne były przeze mnie przygotowywane własnoręcznie.
Efektem prowadzonych działań i ciągłej ewaluacji programu na podstawie obserwacji pracy i czynionych postępów dzieci na wyższym poziomie funkcjonowania można dostrzec mechanizmy poznawcze mające wpływ na prawidłowy rozwój mowy i języka – umiejętności lewopółkulowe i prawopółkulowe (pamięć symultaniczna i sekwencyjna, myślenie logiczne, percepcja słuchowa, wzrokowa i ruchowa).
Szczegółowo przedstawione podsumowanie innowacji pedagogicznej znajduje się w dokumentacji szkolnej.
mgr Agata Skoczyk – neurologopeda