W dobie dzisiejszych czasów, gdzie prym wiodą gry komputerowe i smartfony, bardzo ciężko jest zachęcić dzieci do czytania książek, a tym bardziej lektur. Aby zminimalizować problem i zainspirować dzieci do czytania, od października 2019 r. wprowadzono w naszej szkole do klas I-III projekt edukacyjny autorstwa Honoraty Szaneckiej, upowszechniający czytelnictwo wśród uczniów klas młodszych, którego założeniem było zachęcenie dzieci do czytania książek poprzez aktywną działalność edukacyjną.
Nauczyciele realizujący program opierali się na umiejętnościach i doświadczeniach własnych oraz na sugestiach i pomysłach innych osób biorących udział w projekcie, poprzez wymianę wspólnych doświadczeń na stronie projektu. Realizowane zadania były zgodne z zaleceniami ujętymi w Przewodniku po projekcie załączonym do Regulaminu. Przed rozpoczęciem projektu nauczyciele prowadzący innowację uzyskali od autora projektu zgody dla rodziców na udział dzieci w projekcie oraz na wykorzystanie ich wizerunku. Ponadto autor projektu udostępnił nauczycielom bezpłatne narzędzie w postaci lekturnika do wydrukowania dla każdego ucznia.
Projekt składał się z trzech modułów:
I MODUŁ - od 01.10.2019 r. do 31.12.2019 r. - FIKUŚNE LEKTURKI SPOD CHMURKI
II MODUŁ - od 01.01.2020r. do 29.02.2020r. - ZWIERZĘCE LEKTURKI SPOD CHMURKI
III MODUŁ - 01.03.2020r. do 30.04.2020r. - POLSKIE LEKTURKI SPOD CHMURKI. (Moduł III został przedłużony ze względu na Covid-19 aż do października 2020 r., ale w naszej szkole udało się częściowo stacjonarnie i zdalnie ukończyć moduł III w czerwcu 2020 r., a tym samym ukończono cały projekt.)
W każdym z modułów zespół klasowy wybierał jedną spośród czterech zaproponowanych lektur, do której wykonywał co najmniej cztery zadania. Lektury były czytane przez nauczyciela lub samodzielnie przez uczniów, a także przez zaproszonych gości, np.: nauczyciela bibliotekarza, dyrektora szkoły, weterynarza, czy rodziców.
Po zrealizowaniu każdego modułu nauczyciele umieszczali na stronie projektu sprawozdanie w formie opisu i kilku zdjęć, dzięki czemu otrzymywali od autora projektu potwierdzenie realizacji tego modułu. W celu otrzymania certyfikatu końcowego dla klasy oraz nauczyciela, a także dyplomów dla uczniów, wymagane było zrealizowanie wszystkich trzech modułów.
Barbara Omylak, Krystyna Kuliga