Szkoła Podstawowa nr 2 im. Józefiny i Emila Mików
w Lipnicy Wielkiej

„Poznajmy się i uczmy się nawzajem”

Kategoria:

indeksW dniach 06 – 07 czerwca 2019 r. miało miejsce pierwsze spotkanie realizowane w ramach współpracy transgranicznej szkół z projektu Interreg Polska - Słowacja – „Poznajmy się i uczmy się nawzajem”. Wtedy to grupa młodzieży z klasy 6 i 7 Szkoły Podstawowej nr 2 im. Józefiny i Emila Mików wyjechała wraz z uczniami tutejszego liceum ogólnokształcącego i technikum oraz grupą uczniów z liceum z Jabłonki do Námestova.
Drugie spotkanie odbyło się w dniach 10-13 czerwca 2019 r. również na terenach Słowacji. Tym razem brali w nim udział uczniowie klasy 6 pod opieką pani Barbary Omylak, a także młodzież z liceum i technikum z Lipnicy Wielkiej i Jabłonki. Tematem przewodnim było poznanie
społeczno-kulturowej przeszłości człowieka na terenach Słowacji – kultura, sztuka, historia, archeologia. W ciągu czterech dni mieliśmy okazję poznać wspaniałych ludzi, współpracować z nimi oraz zobaczyć niesamowite miejsca. I tak pokrótce...

W miasteczku Žilina mogliśmy widzieć Synagogę, Katakumby i wejść na Wieżę Buriana, skąd rozciągały się malownicze widoki. Później odwiedziliśmy żydowski cmentarz z halą ceremonialną i monumentalnym pomnikiem pamięci ofiar holokaustu. Na kolację i nocleg przejechaliśmy do Terchovej, wspaniałego kurortu „Drevenice Terchova”.

Drugi dzień zwiedzania rozpoczęliśmy wyjazdem do Bytča, by zachwycać się Pałacem weselnym Thuzo. Po obiedzie przejechaliśmy do skansenu w Čičmianach, gdzie podziwialiśmy pięknie malowane, zabytkowe budynki min. Dom Radena oraz sztukę ludową i rzemiosła mieszkańców Čičmian. Popołudnie spędziliśmy w Rajeckiej Lesnej na podziwianiu arcydzieła sztuki rzeźbiarskiej Jozefa Pekary z Rajeckich Teplic. To niezwykła, ruchoma szopka przedstawiająca narodziny Chrystusa oraz sceny z historii i życia Słowaków, nazywana Słowackim Betlejem (Slovenský Betlehem).

Kolejnym, dwudniowym przystankiem był Liptovský Ján i ekskluzywny hotel „Alexandra welness hotel“. Tu, zmęczeni upałem, mogliśmy prawdziwie się zrelaksować na pływalni, w saunie, jacuzzi, na placu zabaw, grając w kręgle, piłkarzyki, air hockey‘a itp... Był to wspaniały czas na integrację ze Słowakami – bariry językowe pokonywaliśmy bez trudu, posiłkując się językiem angielskim.

Środa to następny aktywny dzień, w którym urzekły nas cuda natury – Demianowskie Jaskinie oraz wspaniałe Muzeum Jaskini i Ochrony Przyrody.

Czwartek to ostatni dzień naszego pobytu na słowackiej ziemi. Mieliśmy przyjemność pospacerować po tutejszym parku minatur i zobaczyć najsłynniejsze zabytki kulturowe i techniczne Słowacji – zamki, kościoły, dzwonnicę i inne. W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się na wzgórzu Havranok, z którego roztaczał się wspaniały widok na jezioro Liptovska Mara. Tu poznaliśmy nieco kulturę celtycką.

Pod wzgórzem musieliśmy się pożegnać. W ciągu tych kilku dni nawiązały się nowe znajomości, przyjaźnie. Spędziliśmy wspaniały czas poznając kulturę, sztukę i przeszłość narodu słowackiego. Dziękujemy za naukę i odpoczynek.

Tak po krótce wyglądał kolejny etap projektu współpracy transgranicznej szkół Lipnicy Wielkiej, Jabłonki i Słowacji. Dziękujemy dyrektorowi Gymnázium im. Antona Bernoláka panu Petrowi Kulha – osobie kierującej tymże przedsięwzięciem. Z niecierpliwością czekamy na spotkanie we wrześniu...