Kwiecień jest miesiącem w szczególny sposób związanym z autyzmem. W wielu miejscach w Polsce organizowane są różnego typu spotkania, konferencje, warsztaty mające na celu propagowanie i promowanie wiedzy o tej tematyce. Autyzm, niestety, jest chorobą bardzo szybko rozwijającą się i dotykającą coraz większej liczby dzieci, również na naszym terenie. W związku z tym w murach Szkoły Podstawowej nr 2 im. Józefiny i Emila Mików w Lipnicy Wielkiej 6 kwietnia 2017 roku odbyła się II Konferencja Naukowa, tym razem pt. „Dziecko z autyzmem i Zepołem Aspergera w szkole”. Skierowana była przede wszystkim do nauczycieli oraz rodziców dzieci autystycznych i z Zespołem Aspergera z Orawy i Podhala.
Spotkanie to zostało zorganizowane przez dyrekcję i logopedę Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Lipnicy Wielkiej we współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Rabce-Zdroju oraz Stowarzyszeniem Pomocy Dzieciom z Zaburzeniami Rozwoju w Tenczynie. Konferencja składała się z dwu części: wykładów i warsztatów. Wykłady wygłoszone były przez znakomitych specjalistów praktyków z Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie: prof. dr hab. Jagodę Cieszyńską-Rożek – kierownika katedry logopedii i zaburzeń rozwoju, prof. UP dr hab. Martę Korendo oraz mgr Jadwigę Maciążek - dyrektor PPP w Rabce- Zdroju. Warsztaty natomiast prowadziła mgr Agnieszka Bala – logopeda z PPP z dużym doświadczeniem w pracy z dziećmi z różnymi zaburzeniami rozwoju. Ponadto uczestnicy mogli skorzystać z możliwości indywidualnych konsultacji ze specjalistami w rozważanej tematyce.
Swoją obecnością zaszczycili nas: przedstawiciel Kuratorium Oświaty – wizytator mgr Maria Zielińska, Wójt Gminy – mgr Bogusław Jerzy Jazowski, proboszcz Parafi pw. św. Łukasza Ewangelisty – ks. Jerzy Bargiel, którzy w kilku słowach przywitali zebranych i otworzyli konferencję.
Pierwszy wykład wygłosiła prof. dr hab. Jagoda Cieszyńska-Rożek: „Indywidualne nauczanie dziecka z autyzmem w szkole masowej”, w którym starała się przybliżyć funkcjonowanie oraz sposób myślenia dziecka autystycznego w społeczeństwie, roli nauczycieli i rodziców w jego edukacji, specyfiki i celu edukacji szkolnej. Zaprezentowała kilka najbardziej popularnych podejść terapeutycznych. Zwróciła uwagę na bardzo istotną kwestię - omówiła działania, których w odniesienu do dzieci z autyzmem nie wolno robić. Podsumowując wskazała, że należy pamiętać, iż każdy uczeń jest inny i dopiero od obserwacji i dobrze postawionej diagnozy zależy dobór programów nauczania.
Pani profesor UP dr hab. Marta Korendo starała się przekazać „Jak rozmawiać z dzieckiem z Zespołem Aspergera”. Zaznaczyła, że autyzm wysokofunkcjonujący, ma cechy wspólne z ZA, ponieważ mają to samo spektrum, jednak nie jest to kontynuum. Zróżnicowała ZA z innymi zaburzeniami rozwoju pokazując szeroki wachlarz postaci tej choroby i współwystępowania, np. z dysleksją, alalią, czy zaburzeniami psychicznymi. Wskazała najczęstsze sposoby manipulacji stosowanej przez dzieci - od agresji do działań z odroczenia, trudności w kontaktach społecznych z dorosłymi, rówieśnikami - wynikają one w dużym stopniu z ich stosunku do reguł, braku rozumienia, np. hierarchii społecznej. Najistotniejszym celem wystąpienia Pani Profesor było przedstawienie sposobów reagowania na zachowania niepożądane w szkole i ich wyciszenie.
Kolejnym punktem konferencji była prezentacja „Oferty poradni psychologiczno-pedagogicznej skierowana do dzieci z autyzmem i ZA oraz dla ich rodziców i nauczycieli” przedstawiona przez Panią Dyrektor mgr Jadwigę Maciążek.
Po zakończeniu części wykładowej rozpoczęły się warsztaty. Pani mgr Agnieszka Bala w sposób praktyczny starała się przekazać najważniejsze informacje dotyczące pracy w szkole z dzieckiem z Zespołem Aspergera, zaznaczając jednocześnie, że nauczanie tych uczniów stanowi szczególne wyzwanie w środowisku edukacyjnym. Przedstawiła w kilku ujęciach obraz cech najbardziej widocznych w ogólnej charakterystyce, z którymi z całą pewnością nauczyciele spotykają się w codziennym funkcjonowaniu szkolnym. Jednak zaznaczyła, że nie istnieje dokładna instrukcja postępowania w pracy dla każdego dziecka z omawianymi zaburzeniami. Podobnie jak żadna z metod nauczania i wychowania nie jest odpowiednia dla wszystkich osób nie mających zaburzeń. Zwróciła uwagę na podstawowe zasady pracy, o których należy pamiętać, ustalając indywidualny plan działania, m.in. usunięciu bądź minimalizowaniu bodźców rozpraszających, ustaleniu bezpiecznego miejsca, gdzie dziecko będzie mogło się odizolować lub pracować indywidualnie przy zadaniach wymagających koncentracji, opracowaniu planu codziennych zajęć i każdorazowe zapoznanie ucznia ze strukturą dnia, czy odwoływaniu się do niego przy zmianie form aktywności. Prelegentka zwróciła szczególną uwagę na obszary, w których uczeń bez wątpnienia będzie potrzebował pomocy nauczyciela i przedstawiła zalecenia, które należałoby uwzględnić w swojej pracy dydaktycznej.
W czasie przerw uczestnicy konferencji mogli posilić się suto zastawionym stołem przygotowanym przez Radę Rodziców Szkoły Podstawowej nr 2 oraz zakupić pomoce dydaktyczne na stoisku wydawniczym.
mgr Agata Skoczyk-neurologopeda