Szkoła Podstawowa nr 2 im. Józefiny i Emila Mików
w Lipnicy Wielkiej


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/klient.dhosting.pl/agmediaszk/sp2lipnicawielka.pl/public_html/templates/joomla_szkolny/library/Designer/Content/SingleArticle.php on line 198

Udział w ogólnopolskim projekcie „Szkoła dostępna dla wszystkich” realizowanym przez Instytut Badań Edukacyjnych

Kategoria:

Specjalistki Szkoły Podstawowej nr 2 im. Józefiny i Emila Mików w Lipnicy Wielkiej: Agata Skoczyk (logopeda, neurologopeda) oraz Justyna Kulawiak (pedagog) brały udział w ogólnopolskim projekcie „Szkoła dostępna dla wszystkich”, realizowanym przez Instytut Badań Edukacyjnych (IBE).

Była to jedyna placówka oświatowa z terenu Gminy Lipnica Wielka zakwalifikowana do tego przedsięwzięcia, co świadczy o wyjątkowym zaangażowaniu szkoły w podnoszenie jakości edukacji włączającej oraz systematyczne rozwijanie kompetencji kadry pedagogicznej.

Celem projektu „Szkoła dostępna dla wszystkich” było opracowanie i przetestowanie praktycznych rozwiązań wspierających szkoły w zakresie wdrażania edukacji włączającej, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb uczniów ze zróżnicowanymi trudnościami edukacyjnymi, rozwojowymi i społecznymi. Działania projektowe zostały podzielone na interwencje tematyczne, umożliwiające specjalistom testowanie i wdrażanie innowacyjnych praktyk edukacyjnych i terapeutycznych w realiach codziennej pracy szkolnej.

Udział w projekcie wiązał się z wieloetapową, intensywną pracą merytoryczną i organizacyjną. Na każdym z etapów wymagane było:

  • Uczestnictwo w szkoleniach i warsztatach organizowanych przez IBE, które obejmowały zagadnienia z zakresu diagnozy funkcjonalnej, planowania działań wspierających ucznia, metod pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz strategii współpracy w zespole międzydyscyplinarnym.
  • Przygotowanie i realizacja działań wspierających w ramach wybranych ścieżek projektowych, obejmujących diagnozę potrzeb uczniów oraz zaplanowanie
    i wdrożenie odpowiednich form wsparcia edukacyjnego i terapeutycznego.
  • Prowadzenie dokumentacji i sporządzanie raportów ewaluacyjnych, w których należało wykazać szczegółowy opis zrealizowanych działań, ich uzasadnienie teoretyczne i praktyczne oraz analizę efektów pracy z uczniem.
  • Współpraca zespołowa w szkole i z ekspertami projektu, obejmująca konsultacje, wymianę doświadczeń oraz dostosowywanie narzędzi i metod do specyfiki lokalnego środowiska edukacyjnego.

Szczególnie istotnym efektem udziału w projekcie było opracowanie przez Agatę Skoczyk autorskiej interwencji pt. „Diagnoza rozwoju poznawczego dzieci z ryzykiem dysleksji i zaburzeniem językowym”. Interwencja ta, przygotowana w oparciu o rzetelną diagnozę funkcjonalną, metodykę opartą na aktualnej wiedzy naukowej oraz doświadczenia płynące z praktyki logopedycznej i neurologopedycznej, została wysoko oceniona przez ekspertów IBE. Po wnikliwej analizie raportów przygotowanych przez uczestników w ramach interwencji 1.3a, Instytut Badań Edukacyjnych poinformował, że opis tej interwencji został wybrany do „Katalogu dobrych praktyk” publikacji podsumowującej projekt. Katalog ten zostanie opublikowany w formie recenzowanej monografii naukowej, udostępnionej na licencji otwartej, co świadczy o wysokiej wartości merytorycznej zaprezentowanego rozwiązania i jego potencjale do wdrażania w innych placówkach edukacyjnych w Polsce.

Udział specjalistek z SP nr 2 w Lipnicy Wielkiej w projekcie „Szkoła dostępna dla wszystkich”, realizowanym w latach 2023–2025, był przedsięwzięciem wymagającym ogromnego zaangażowania czasowego, merytorycznego i organizacyjnego. Całkowity okres aktywnego uczestnictwa szkoły w projekcie obejmował około 18 miesięcy intensywnej pracy, w tym liczne działania szkoleniowe, wdrożeniowe i ewaluacyjne.

Praca w projekcie wymagała m.in. głębokiej analizy przypadków, indywidualizacji działań, systematycznej ewaluacji oraz bieżącego dostosowywania podejmowanych strategii do dynamicznych potrzeb uczniów.

W ramach uczestnictwa w projekcie, specjalistki uzyskały oficjalne certyfikaty potwierdzające udział w projekcie, odbycie szkoleń oraz realizację działań wdrożeniowych, wydane przez Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy. Dokumenty te potwierdzają zaawansowany poziom kompetencji w obszarze edukacji włączającej, diagnozy funkcjonalnej oraz indywidualizacji wsparcia edukacyjnego. Ponadto, uczestniczki otrzymały odznaki cyfrowe (badge) dokumentujące nabyte umiejętności i poziom zaangażowania, które zostały zapisane w systemie potwierdzającym rozwój zawodowy specjalistów uczestniczących w projekcie. Szkoła uzyskała również wyróżnienie UNICEF, które zostało przyznane placówkom promującym dostępność edukacyjną oraz działania na rzecz dzieci wymagających szczególnego wsparcia. To prestiżowe uznanie jest potwierdzeniem, że szkoła tworzy bezpieczne i otwarte środowisko edukacyjne zgodne z ideą praw dziecka oraz edukacji równościowej.

Zaangażowanie mgr Agaty Skoczyk i mgr Justyny Kulawiak przyczyniło się nie tylko do rozwoju ich kompetencji zawodowych, ale także do trwałego podniesienia jakości wsparcia udzielanego uczniom. Udział w projekcie był znaczącym krokiem w kierunku pełniejszego wdrażania idei edukacji dostępnej, opartej na szacunku dla różnorodności, indywidualnych potrzeb i potencjału każdego dziecka.