W klasie 0A i 0B zakończyła się realizacja innowacji pedagogicznej pt. „Logoprymki w świecie mowy”, której celem było usprawnienie pracy narządów artykulacyjnych u dzieci oraz wspieranie podstawowych funkcji prymarnych takich jak: oddychanie, połykanie, gryzienie i żucie, a także rozwój mięśni mimicznych, tak ważnych dla prawidłowego rozwoju mowy.
Program został w pełni zrealizowany zgodnie z wcześniej opracowanym harmonogramem. W ramach innowacji odbyło się 11 cyklicznych, tematycznie zróżnicowanych spotkań, prowadzonych raz w miesiącu. Zajęcia miały charakter zabawowy, a ich forma została dostosowana do możliwości i potrzeb dzieci w wieku 5–6 lat. Prowadzone były w znanym i bezpiecznym środowisku przedszkolnym, co sprzyjało aktywnemu uczestnictwu i dużemu zaangażowaniu dzieci. Podczas zajęć dzieci brały udział
w różnorodnych aktywnościach wspomagających rozwój funkcji prymarnych. Były to m.in. ćwiczenia oddechowe i przeponowe z wykorzystaniem rekwizytów, nauka prawidłowej pozycji spoczynkowej języka, trening prawidłowego połykania, a także działania stymulujące mięśnie mimiczne. Wykonywano również ćwiczenia żucia i gryzienia z wykorzystaniem pacynki, elementy dotykowe i symulacyjne, a także logorytmikę, zabawy ruchowe, pedagogikę zabawy oraz terapię miofunkcjonalną.
Ważnym elementem innowacji były również działania informacyjne i edukacyjne. Przygotowano infografiki, prowadzono rozmowy indywidualne oraz instruktaże, co umożliwiło spójne oddziaływania terapeutyczne.
Realizacja programu „Logoprymki w świecie mowy” potwierdziła skuteczność wczesnej profilaktyki logopedycznej. Zaangażowanie nauczycieli wychowania przedszkolnego oraz aktywna współpraca z rodzicami znacząco wpłynęły na efektywność prowadzonych działań.
Efekty innowacji:
- dzieci są lepiej przygotowane do nauki poprawnej artykulacji głosek,
- zmniejszyła się liczba dzieci wymagających intensywnej terapii logopedycznej,
- zwiększyła się świadomość oddechowa i poprawił tor oddechowy – więcej dzieci oddycha przez nos,
- u wielu dzieci zaobserwowano poprawę pozycji spoczynkowej języka,
- dzieci łatwiej inicjują i utrzymują prawidłowy akt połykania,
- wyraźnie poprawiła się motoryka języka, warg i policzków,
- wzrosło napięcie mięśniowe w obrębie twarzy, co wpływa na lepszą mimikę
i wyrazistość mowy.
Zarówno dzieci, jak i nauczyciele bardzo pozytywnie ocenili udział w programie. Ewaluacja innowacji, oparta na systematycznych obserwacjach, wynikach badań logopedycznych oraz analizie opinii wychowawców, potwierdziła wysoką skuteczność zastosowanej metodyki. Uzyskane efekty stanowią solidną podstawę do rozważenia kontynuacji oraz poszerzenia zakresu programu w kolejnych latach.
Z radością wspieramy rozwój naszych przedszkolaków w sposób profesjonalny, efektywny i dostosowany do ich indywidualnych potrzeb – dbając o ich harmonijny rozwój oraz swobodę i pewność w posługiwaniu się mową.
mgr Agata Skoczyk - neurologopeda