W Szkole Podstawowej nr 2 im. Józefiny i Emila Mików w Lipnicy Wielkiej została przeprowadzona innowacja pedagogiczna z języka niemieckiego pt. „Nauka i zabawa mogą iść w parze – nauka języka niemieckiego na wesoło”. Innowacja realizowana była w kl. VII-VIII w okresie od kwietnia do czerwca 2025 r.
Jednym z głównych założeń innowacji było stworzenie przyjaznego, bezpiecznego i motywującego środowiska do nauki języka niemieckiego poprzez wykorzystanie takich metod jak: gry językowe, drama, praca projektowa, dialogi, metoda stacji zadaniowych, praca z komiksem, praca z filmem oraz elementy kulturoznawcze.
Lekcje przeprowadzone w ramach innowacji łączyły rozwijanie kompetencji językowych z praktycznym i kreatywnym podejściem do nauki. Wzbudzały zainteresowanie i motywację do nauki, inspirowały do poznania kultury krajów niemieckojęzycznych, w szczególności Niemiec, ale także uwrażliwiały uczniów na różnorodność obyczajową innych narodów, ucząc tym samym tolerancji wobec nich. Dodatkową wartością była praca zespołowa, która sprzyjała rozwojowi kompetencji społecznych i twórczego myślenia.
Innowację współtworzyły:
- drama na lekcji języka niemieckiego - wcielanie się w role sprzedawców i klientów podczas lekcji: „Sklep u Moniki – sprzedajemy i kupujemy produkty”,
- praktyczna nauka języka niemieckiego poprzez działanie i ruch poświęcona udzielaniu wskazówek dotyczących drogi w mieście,
- praktyczne posługiwanie się językiem obcym w kontekstach bliskich codzienności, a mianowicie w restauracji. Odgrywanie ról gości restauracji, a także kelnerów i kucharzy,
- „Jedz mądrze i ruszaj się z głową!” - praca metodą stacji zadaniowych mająca na celu utrwalenie materiału leksykalnego i gramatycznego oraz rozwijanie kreatywności, pracy w grupie i komunikacji w języku obcym,
- „Sport w komiksie” i „Moda w komiksie” - tworzenie, czytanie, odgrywanie oraz prezentacja komiksów w języku niemieckim dotyczących sportu i mody,
- „Ab nach Berlin!” - film na lekcji języka niemieckiego z kartami pracy, rozwijający umiejętność słuchania ze zrozumieniem, utrwalający słownictwo w naturalnych dialogach i kontekstach kulturowych oraz rozwijający umiejętność komunikacji w języku obcym.
Innowacja „Nauka i zabawa mogą iść w parze – nauka języka niemieckiego na wesoło” była skutecznym narzędziem wspierającym proces dydaktyczny, rozwijającym nie tylko umiejętności językowe, ale również kompetencje społeczne, kreatywność oraz świadomość kulturową uczniów.
mgr Beata Agata Mastela